Když se v roce 2000 objevilo na náměstí v Mukačevu sousoší Cyrila a Metoděje, začalo mi vrtat hlavou, proč ho zde místní nechali postavit.? Vždyť Morava, kde tito věrozvěsti působili, je o pár set kilometrů západněji....
Využil jsem náhodného setkání s mukačevským novinářem, abych se ho na to zeptal. Toho však otázka očividně zaskočila víc než mě. Obratem ale našel řešení, ukázal na člověka, který kráčel nedaleko a prohlásil: "To je jeden z nejchytřejších lidí ve městě, ten to určitě bude vědět." Dotyčného jsme dohnali a novinář mě představil. Obrátil jsem se pak i na tohoto člověka se svojí otázkou. Zběžně mě přejel pohledem a odpověděl dotazem, jestli vím, kde jsou ti dva pohřbení. Bez rozmýšlení jsem prohodil, že netuším. Na to se pán na mě podíval znova, tentokrát už s neskrývaným pohrdáním a prohlásil, že v tom případě se se mnou nemá o čem bavit a hrdě odkráčel středem ulice.
Ve škole jsem sice nepatřil k premiantům, ale i tak mě reakce domorodce zaskočila. Po návratu domů mi nezbylo, než si o bratřích ze Soluně něco přečíst a zkusit dopátrat aspoň to místo jejich pohřbu. Až příště toho vševěda potkám, abych mu stál za odpověď. Když jsem si pak pročítal životní pouť Cyrila a Metoděje, nestačil jsem žasnout, a řečeno slovy dnešní mládeže, tito borci získali můj respekt.
Před vysláním na Velkou Moravu už podnikli výpravu k Chazarům, dnes zmizelému národu, který žil v jejich době kdesi na Donu. Při plavbě po Černém moři museli přezimovat v Chersonesu Tavridském (okraj dnešního Sevastopolu) a nucenou pauzu využili například k tomu, aby našli ostatky sv. Klimenta. (při návštěvě Krymu, ještě před ruskou okupací, jsem zjistil, že kamenolom, kde ve vyhnanství Kliment musel pracovat, funguje dodnes, ale to je jiný příběh).
Jejich dílo na Velké Moravě je všeobecně známé. Pro nás Slovany nejen že přeložili podstatnou část Bible, ale vytvořili i vlastní písmo pro slovanský jazyk (Cyrilici). Podnikli a dokázali toho neskutečně. Těžko hledat někoho dalšího z naší historie i současnosti, kdo by toho tolik dokázal. Také jsem zjistil, že s tím místem pohřbu to byl trochu chyták. Přes všechno, co jsem se dozvěděl, jsem měl nakonec víc otázek než na začátku. Kam až sahala Velká Morava či její vliv? Kterou cestou vlastně přišli věrozvěsti na naše území? Kde všude skončili jejich žáci a kdo všechno mohl být takto označen? Jen toho všeználka z Mukačeva jsem zatím znovu nepotkal...
A co vy? Vám je všechno jasné? Mám pro Vás připravené pokračování, ale nejdříve napište do komentářů pod článkem, nebo na
Martin Mitáš